Diğer tahta nefeslilerden farklı olarak flüt üzerinde enstrümanı
kavramaya yönelik herhangi ilave bir aparat yoktur. Bu yüzden çoğu zaman flütü
parmaklarımızla gereğinden fazla sıkarak tutmaya çalışırız bu da teknik kontrol
sorunlarını beraberinde getirir. Fazla sert basan parmakları kaldırmak çok zor
olabilir. Parmak tekniğinin temelinde de parmakları fazla bastırmak yerine
rahat kaldırmak esas olmalıdır.
Bu yüzden temel destek noktalarını flüt eğitiminin başında mutlaka iyi
anlamalı ve anlatmalıyız diye düşünüyorum.
Flütte 3 temel destek noktası vardır:
1- Sol işaret parmağı alttan birinci boğum
2- Çene
3- Sağ el başparmağı (fa perdesinin altında flütü ittirecek şekilde)
Sol el, flütü kendimize doğru çekerken sağ el, flütü dışarı doğru
iter. Oluşan karşı güç sayesinde flüt çenede sabitlenir. Flütün bu şekilde sabitlenmesi
ton ve artikülasyon kalitesi için etkili bir rol oynar. Zorlandığımız bazı
teknik pasajlarda ya da aralık geçişlerinde yaşadığımız sorunun sebebi bazen
başlı başlına bu sabitlemenin yetersiz olması bile olabilir. Bu yüzden çalarken
ayna yardımı ile flütün çenemizde hareket edip etmediğini ara sıra kontrol
etmeliyiz.
Sağ elin genelde bilinenin aksine flütü taşıma görevi yerine
başparmak yardımı ile flütü dışarıya doğru itmesi de bu açıdan oldukça
önemlidir. Birçok notada sıklıkla kullandığımız sağ el serçe parmağını destek
noktası olarak kullanmaktan kaçınmamız gerekir.
Destek noktaları sayesinde flütün çenede sabitlenmesi ile birlikte
parmaklarımızı artık flütü tutmak için sıkmak yerine özgürce hareket
ettirebiliriz. Konunun başında bahsettiğim parmakları kaldırma hususunun tabi
ki yanlış anlaşılarak fazlaca abartılması parmakların flütten uzaklaşmasına
sebep olabilir ki bunu da istemeyiz. Parmaklar olabildiğince perdelere yakın
olmalıdır. Bu konuyu da detaylı olarak başka bir bölümde anlatmaya çalışacağım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder