27 Şubat 2016 Cumartesi

Destek Noktaları


Diğer tahta nefeslilerden farklı olarak flüt üzerinde enstrümanı kavramaya yönelik herhangi ilave bir aparat yoktur. Bu yüzden çoğu zaman flütü parmaklarımızla gereğinden fazla sıkarak tutmaya çalışırız bu da teknik kontrol sorunlarını beraberinde getirir. Fazla sert basan parmakları kaldırmak çok zor olabilir. Parmak tekniğinin temelinde de parmakları fazla bastırmak yerine rahat kaldırmak esas olmalıdır.
Bu yüzden temel destek noktalarını flüt eğitiminin başında mutlaka iyi anlamalı ve anlatmalıyız diye düşünüyorum.

Flütte 3 temel destek noktası vardır:

1- Sol işaret parmağı alttan birinci boğum
2- Çene
3- Sağ el başparmağı (fa perdesinin altında flütü ittirecek şekilde)

Sol el, flütü kendimize doğru çekerken sağ el, flütü dışarı doğru iter. Oluşan karşı güç sayesinde flüt çenede sabitlenir. Flütün bu şekilde sabitlenmesi ton ve artikülasyon kalitesi için etkili bir rol oynar. Zorlandığımız bazı teknik pasajlarda ya da aralık geçişlerinde yaşadığımız sorunun sebebi bazen başlı başlına bu sabitlemenin yetersiz olması bile olabilir. Bu yüzden çalarken ayna yardımı ile flütün çenemizde hareket edip etmediğini ara sıra kontrol etmeliyiz.

 Sağ elin genelde bilinenin aksine flütü taşıma görevi yerine başparmak yardımı ile flütü dışarıya doğru itmesi de bu açıdan oldukça önemlidir. Birçok notada sıklıkla kullandığımız sağ el serçe parmağını destek noktası olarak kullanmaktan kaçınmamız gerekir.
  
 Destek noktaları sayesinde flütün çenede sabitlenmesi ile birlikte parmaklarımızı artık flütü tutmak için sıkmak yerine özgürce hareket ettirebiliriz. Konunun başında bahsettiğim parmakları kaldırma hususunun tabi ki yanlış anlaşılarak fazlaca abartılması parmakların flütten uzaklaşmasına sebep olabilir ki bunu da istemeyiz. Parmaklar olabildiğince perdelere yakın olmalıdır. Bu konuyu da detaylı olarak başka bir bölümde anlatmaya çalışacağım.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme